tisdag 10 mars 2009

OneSwarm - Fildelning 3.0?

Kollade dagen Nyhetsutbud och fastna för artikeln om OneSwarmAftonbladet

OneSwarm bygger på ett nytt sätt att dela filer med andra kompisar anonymt. Jag är inte alls förvånad att det mitt under brinnande fildelningsdebatt kommer ett nytt sätt att fildela.

Tänker tillbaka när gamla Napster (you remeber) blev nedstängt 2001 av skivbolagen, vad hände då? tog fildelningen slut? 

Självklart inte, istället kom de nya liknade tjänster och så småningom blev bittorenttekniken mer och mer vanlig genom bla the pirate bay . Nu när skrivbolagen vill stänga ner även denna sida, vad händer?

Jo, de kommer en uppföljare som blivit (blir) allmänt känd OneSwarm! vist har de funnit liknade innan också men denna har haft bra tajmning. 

Personligen har jag svårt att välja sida i debatten, men det jag efterlyser för filmer är en Spotify liknade tjänst för detta. Jag kan tänka mig betala en månadsavgift mot att få tillgång till den film eller serie jag vill direkt över nätet. 

De tjänster som finns  idag med månadsavgift har antingen att man får filmen hemskickad eller så är att de bara vissa några enstaka filmer.
Det har inte fallit mig i smaken, jag vill kunna se den filmer/serier jag vill direkt på datorn. Detta går inte idag utan att vara illegal.

 Vem vill fixa en sådan tjänst åt mig? 
  

1 kommentar:

Donsan sa...

Jag förstår inte enthousiasmen - En storm i ett vattenglas - Att kunna vara anonym på nätet har varit möjligt sedan länge genom sk proxyservrar - En svensk tjänst som RELAKKS (https://www.relakks.com/) har under några år erbjudit tjänsten att vara FULLSTÄNDIG anonym med ALLA dina nätapplikationer